Skip to main content

Poznaj ogólne zagadnienia dotyczące różnic pomiędzy produktami FME, środowiskiem na jakim działa lub kosztami licencji.

Pytania dotyczące FME związane ze wsparciem technicznym.

Modele subskrypcyjne FME.

Szkolenia i usługi związane z FME.

Ogólne

Jaka jest różnica pomiędzy FME Form a FME Flow?

FME Form to podstawowe narzędzie platformy FME. Służy do tworzenia skryptów integrujących, przetwarzających i walidujących dane. Z kolei FME Flow umożliwia automatyzację tych procesów oraz oferuje większą moc obliczeniową. Skrypty stworzone w FME Form można uruchamiać bezpośrednio w tym środowisku lub opublikować je na FME Flow, tworząc w ten sposób zautomatyzowane procesy czy aplikacje serwerowe.

Aby korzystać z FME Flow, konieczne jest posiadanie FME Form do budowy skryptów.

Jakie formaty obsługuje Platforma FME?

Platforma integracyjna FME obsługuje ponad 450 źródeł danych – różne formaty, aplikacje, systemy bazodanowe, systemy BI, hurtownie danych itp.

Jest narzędziem z najlepszym dostępnym na rynku wsparciem dla danych przestrzennych (wektory, rastry, dane 3D, zdjęcia lotnicze, zobrazowania satelitarne itp.). Bardzo dobrze radzi sobie również z danymi płaskimi (bez komponentu przestrzennego), takimi jak tabele, arkusze, kalkulacyjne, pliki tekstowe czy bazy danych.

Sprawdź listę wspieranych formatów i źródeł danych.

W jaki sposób mogę zakupić Platformę FME?

Napisz do nas na adres fme@globema.pl. lub skontaktuj się poprzez formularz kontaktowy. Jesteśmy jedynym w Polsce autoryzowanym partnerem Safe Software, dzięki czemu oferujemy:

  • ceny producenta
  • pierwszą linię wsparcia w języku polskim
  • fakturowanie z możliwością wyboru waluty rozliczeniowej (EUR, PLN)
  • doradztwo i wsparcie w wyborze odpowiednich licencji zgodnie z potrzebami Twojej firmy
  • pomoc przy instalacji i konfiguracji FME oraz w tworzeniu skryptów
  • szeroką ofertę szkoleniową w języku polskim i angielskim

Jakie są dostępne modele licencjonowania FME?

Dostępne są różne modele licencjonowania FME:​

  • Licencje wieczyste: jednorazowy zakup z opcjonalnym pakietem wsparcia technicznego (Maintenance & Support).
  • Subskrypcje: opłata roczna lub miesięczna, obejmuje wsparcie techniczne i aktualizacje Platformy FME.​
  • FME Flow Hosted: rozwiązanie w chmurze – nie ma potrzeby własnej infrastruktury serwerowej.​

Poznaj szczegóły!

Jakie rodzaje licencji FME są do wyboru i jaki jest ich koszt?

1 maja 2023 r. Safe Software uprościło model licencyjny w zakresie licencji wieczystych. Zrezygnowano z poszczególnych wersji FME Desktop (Professional, ESRI, Database, czy Smallworld) i zastąpiono je jedną wersją FME Form, która posiada wszystkie możliwości najwyższej poprzednio dostępnej wersji. Uproszczono również cennik licencji FME – aktualnie obowiązuje jedna, stała cena za FME Form i jedna za FME Flow. Ceny są liczone za każde wdrożenie każdej kolejnej licencji (np. każdą licencję FME Form, zarówno w wersji fixed jak i floating, czy każdy silnik FME Flow).

Aby otrzymać aktualną cenę komponentów Platformy FME, skontaktuj się z nami bezpośrednio pod adresem fme@globema.pl.

Globema jako autoryzowany partner Safe Software posiada możliwość dystrybuowania licencji FME na preferencyjnych warunkach. Dodatkowo jako nasz klient otrzymasz wsparcie techniczne w języku polskim. Skontaktuj się z nami!

Jaka jest różnica między FME Form w wersji stanowiskowej (fixed) a w wersji pływającej (floating)?

Różnica jest jedynie w sposobie korzystania z licencji:

  • Wersja stanowiskowa (fixed) FME Form przypisana jest do konkretnego komputera – licencję można uruchomić tylko na jednej, wskazanej maszynie.
  • Wersja pływająca (floating) działa w oparciu o licencję sieciową – instalowana jest na serwerze licencyjnym i może być używana na wielu komputerach w organizacji, ale w jednym momencie tylko przez tylu użytkowników, ile zakupiono dostępów równoległych (tzw. concurrent users).

Koszt zakupu licencji stanowiskowych i pływających jest taki sam.

Na jakim systemie operacyjnym działa Platforma FME?

FME Form oraz FME Flow można zainstalować na systemie Windows oraz Linux (Ubuntu, Debian, Red Hat, CentOS). FME Form może być zainstalowane na maszynach z systemem operacyjnym macOS, a w przypadku FME Flow można również rozważyć konteneryzację – Docker i Kubernetes. Pełna lista wraz z poszczególnym wersjami systemów operacyjnych dostępna jest na stronie Producenta.

W przypadku instalacji FME (Form i Flow) na systemie Windows należy pamiętać, że FME 2022.0 i nowsze są dostępne jedynie w wersji 64-bit. Jeśli korzystasz z innych, starszych 32-bitowych aplikacji, z którymi chcesz zintegrować FME, to można to zrobić jedynie przy użyciu FME w wersji 2021.2 i starszych. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w artykule – Koniec wsparcia dla FME w wersji 32-bit.

Czy mogę przetestować FME przed zakupem?

Tak, oferujemy 30-dniową wersję testową FME Form oraz FME Flow. Wersja testowa FME Form jest dostępna dla systemu Windows 64-bit. Jeśli chcesz przetestować FME Form na systemie Linux lub macOS, skontaktuj się z nami. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Wsparcie techniczne producenta (AMC)

Co obejmuje wsparcie techniczne producenta?

Wsparcie techniczne producenta (AMC) umożliwia:

  • Aktualizację oprogramowania do najnowszej wersji od razu po udostępnieniu jej przez Safe Software. Dzięki temu korzystasz z najnowszych funkcji i udogodnień bez czekania.
  • Dodawanie kolejnych silników do FME Flow lub kolejnych użytkowników do licencji pływającej FME Form.
  • Wsparcie ekspertów FME w przypadku awarii, w procesie instalacji, konfiguracji, usterkach i kompatybilności wstecznej.

Czy mogę przenieść wsparcie techniczne do Globema, jeśli zakupiłem/łam licencję u innego partnera?

Tak, w dowolnym momencie możesz przenieść wsparcie techniczne do Globemy i korzystać z usług w języku polskim. Skontaktuj się z nami, aby uzyskać więcej informacji.​

Jaki jest koszt odnowienia AMC?

Koszt rocznego wsparcia technicznego wynosi:

  • 20% ceny standardowej każdej z posiadanych licencji zakupionych przed 30 kwietnia 2023
  • 25% ceny standardowej dla licencji zakupionych po 1 maja 2023 r. (zgodnie z nowym modelem licencyjnym)

Od 1 sierpnia 2025 wszystkie licencje zakupione przed 30 kwietnia 2023 będą automatycznie podnoszone do licencji FME Form, a tym samym wsparcie techniczne tych licencji będzie liczone zgodnie z nowym cennikiem (obowiązującym od 1 maja 2023 r.).

Mam kilka licencji równoległych FME Form i/lub kilka silników FME Flow, które mają różną datę zakończenia AMC. Czy możliwe jest wyrównanie tego okresu, żeby w przyszłości móc odnawiać całość przy jednym zamówieniu?

Tak, jak najbardziej. Zrównanie okresu wsparcia technicznego jest standardową procedurą w przypadku posiadania kilku licencji w ramach jednego numeru seryjnego (kilka licencji równoległych FME Form lub kilka silników FME Flow). Zgodnie z polityką Safe Software, wyrównanie okresu wsparcia technicznego następuje w momencie najbliższego odnowienia AMC i zazwyczaj jest ono wyrównywane względem głównej licencji.

Czy mogę wykupić wsparcie techniczne producenta na okres inny niż 1 rok?

Safe Software zrezygnował z takiej możliwości. AMC można odnowić jedynie na 12 miesięcy. Jedyny wyjątek umożliwiający odnowienie AMC na okres inny niż 1 rok, jest w przypadku konieczności zrównoleglenia okresów wsparcia dla licencji równoległych FME Form lub kilku silników FME Flow dostarczonych w ramach jednego numeru seryjnego.

Co w sytuacji, kiedy nie zdecyduję się na odnowienie wsparcia technicznego producenta (AMC) przed upływem jego ważności?

Zakupione licencje FME Form i FME Flow są wieczyste. Oznacza to, że po wygaśnięciu ważności AMC, nadal możesz wykorzystywać narzędzia w swojej pracy, ale nie możesz zainstalować nowszych wersji FME i korzystać z nowości i usprawnień. Dodatkowo tracisz możliwość otrzymania wsparcia technicznego w przypadku awarii, problemów z konfiguracją oprogramowania lub z działaniem transformerów.

Dobrą praktyką jest regularne odnawianie wsparcia, by uniknąć niepotrzebnych kosztów i mieć dostęp do aktualnych zasobów.

Co w sytuacji, jeśli w przeszłości nie odnowiłem/am wsparcia technicznego posiadanych licencji, a teraz chcę je odnowić, aby móc korzystać z pełnej funkcjonalności Platformy FME?

Jeśli wsparcie techniczne posiadanych przez Ciebie licencji nie zostało odnowione przed upłynięciem jego ważności i chcesz je teraz odnowić, musisz pamiętać, że data obowiązywania wsparcia technicznego będzie liczona od dnia jego wcześniejszego zakończenia, a nie od dnia złożenia zamówienia. Jeśli okres, kiedy wsparcie techniczne nie było aktywowane jest dłuższy niż 12 miesięcy, należy uiścić opłatę wsteczną, tak by zachować ciągłość ważności wsparcia technicznego.

Czy po wygaśnięciu AMC dla moich licencji mogę przenieść licencję na inną maszynę lub komputer?

Tak – posiadane licencje są wieczyste, więc nawet po wygaśnięciu wsparcia technicznego (AMC) możesz przenieść je na inny komputer. Warto jednak pamiętać o kilku ważnych kwestiach:

  • Licencja nie może być zablokowana przez producenta (np. z powodu wielokrotnych aktywacji lub przenosin).
  • Musisz znać numer seryjny licencji, którą chcesz przenieść na inną maszynę. Ze względu na brak ważnego AMC, ani Globema, ani Safe Software nie będązie w stanie go ponownie udostępnić.
  • Możesz korzystać tylko z tej wersji FME, która była aktualna w dniu zakończenia wsparcia technicznego. Uwaga: Safe Software udostępnia archiwalne pliki instalacyjne tylko do wersji z ostatnich 3 lat. Starsze pliki warto wcześniej zarchiwizować lokalnie.

Modele subskrypcyjne

Na czym polega subskrypcyjny model licencjonowania Platformy FME i kto może z niego skorzystać?

Model subskrypcyjny umożliwia firmom i instytucjom z różnych branż nieograniczone korzystanie z komponentów Platformy FME (FME Form i FME Flow) w ramach jednej rocznej opłaty. Co istotne, nieograniczony dostęp do FME Form i FME Flow jest ważny tylko i wyłącznie przez okres obowiązywania kontraktu subskrypcyjnego (zazwyczaj jest to okres 1-2 lat). Po zakończeniu tego okresu tracisz dostęp i możliwość korzystania z licencji FME pozyskanych w ramach subskrypcji. Oczywiście w przypadku odnowienia kontraktu subskrypcyjnego na kolejny okres, dostęp do pozyskanych zasobów jest zachowany.

Najbardziej elastyczną opcją, spośród wszystkich dostępnych modeli subskrypcyjnych jest Enterprise Subscription, który dopasuje się do potrzeb każdej firmy bądź instytucji. Koszt rocznej opłaty jest wyznaczany dla każdego przypadku niezależnie i bazuje m.in. na liczbie i wartości aktualnie posiadanych licencji jak i tych, które będą dodane w ramach subskrypcji, a także na długości trwania kontraktu subskrypcyjnego, który jest negocjowany.

Dodatkowo Safe Software oferuje 4 modele subskrypcyjne stworzone z myślą o konkretnych branżach – Urzędy lokalne i administracja publiczna, Bezpieczeństwo publiczne, Utilities, Lotniska i porty lotnicze oraz Uczelnie wyższe i organizacje non-profit. W przypadku tych wariantów, koszty są bardziej stałe i zależą m.in. od liczby mieszkańców, obsługiwanych klientów, pasażerów czy studentów.

Od czego zależy wysokość subskrypcji?

Przede wszystkim wysokość subskrypcji zależy od przyjętego modelu subskrypcyjnego. W przypadku modeli bazujących na potrzebach konkretnych branż, takich jak: utilities, lotniska, urzędy lokalne, czy uczelnie wyższe, koszt subskrypcji zaczyna się już od 15 000 Euro rocznie i bazuje m.in. na liczbie:

  • mieszkańców – w przypadku subskrypcji dla urzędów lokalnych i bezpieczeństwa publicznego,
  • obsługiwanych pasażerów rocznie – w przypadku subskrypcji dla lotnisk,
  • klientów – w przypadków subskrypcji dla firm z branży utilities i telekomunikacja,
  • studentów – w przypadku subskrypcji edukacyjnej.

W przypadku subskrypcji Enterprise, wysokość jest wyznaczana dla każdego przypadku niezależnie i bazuje m.in. na liczbie i wartości aktualnie posiadanych licencji, jak i tych, które będą dodane w ramach subskrypcji, a także na długości trwania kontraktu subskrypcyjnego, który jest negocjowany.

Jeśli jesteś zainteresowany/a subskrypcją dla Twojej firmy i chcesz poznać szczegółowe koszty – skontaktuj się z nami! Chętnie odpowiemy na wszelkie pytania i przygotujemy ofertę dopasowaną do Twoich potrzeb.

Chcę skorzystać z subskrypcyjnego modelu licencjonowania FME, ale niestety moja firma nie wpasowuje się w żaden z dedykowanych modeli. Czy mimo wszystko mogę skorzystać z subskrypcji?

Tak – istnieje taka możliwość. W tym celu producent FME, firma Safe Software, stworzył model subskrypcyjny Enterprise, który można dopasować do potrzeb każdego biznesu. Jeśli chcesz poznać szczegóły i otrzymać ofertę, która będzie odpowiadała Twoim potrzebom, skontaktuj się z nami – chętnie odpowiemy na wszelkie pytania i zaproponujemy najlepsze rozwiązanie.

Co w sytuacji, kiedy w trakcie obowiązywania kontraktu subskrypcyjnego zmieni się liczba osób, na podstawie której wyznaczana jest wysokość subskrypcji (liczba mieszkańców, obsługiwanych pasażerów, klientów czy studentów)?

W takiej sytuacji obecny kontrakt pozostaje bez zmian. W przypadku odnowienia subskrypcji na kolejny okres, nowy koszt będzie obliczany na podstawie nowej liczby osób.

Posiadam zakupione licencje wieczyste FME. Co się z nimi stanie po przejściu na model subskrypcyjny?

Wszystkie aktywne posiadane licencje z ważnym AMC zostaną włączone do modelu subskrypcyjnego, a ich wsparcie będzie ważne do końca obowiązywania kontraktu. Dzięki temu nie ponosisz dodatkowych kosztów związanych z odnowieniem AMC.

Które komponenty Platformy FME są dostępne w modelu subskrypcyjnym? Czy dodatkowe wtyczki i plug-iny również mogę otrzymać w ramach subskrypcji?

W ramach modelu subskrypcyjnego można korzystać z licencji FME Form oraz FME Flow, a także z CPU Time. Dodatkowe płatne wtyczki nie są dostępne w modelach subskrypcyjnych i należy je zakupić oddzielnie.

Czym różnią się licencje FME zakupione indywidualnie od tych zakupionych w ramach dostępnych modeli subskrypcyjnych?

Licencje FME zakupione indywidualnie są licencjami wieczystymi. Oznacza to możliwość ciągłego korzystania z FME. Należy jednak pamiętać, że aby móc aktualizować FME do najnowszej wersji, lub otrzymać pomoc od producenta, należy mieć ważne wsparcie techniczne (AMC).

Licencje FME otrzymane w ramach modelu subskrypcyjnego wygasną natomiast wraz z końcem jego obowiązywania, chyba że kontrakt subskrypcyjny zostanie odnowiony na kolejny okres. Obowiązująca umowa subskrypcyjna daje pełny dostęp do wsparcia i aktualizacji bez dodatkowych kosztów.

Szkolenia i usługi

Jakie usługi związane z FME znajdę w Waszej ofercie?

Globema jako autoryzowany partner Safe Software jest uprawniona do:

  • Sprzedaży wszystkich komponentów Platformy FME wraz z przedłużaniem wsparcia technicznego producenta
  • Organizacji i prowadzenia szkoleń z zakresu pracy z FME Form oraz FME Flow

Ponadto dzieląc się swoim doświadczeniem i umiejętnościami świadczymy usługi polegające na:

  • Wsparciu w konfiguracji i instalacji komponentów FME
  • Realizacji projektów, w których wykorzystywana jest Platforma FME (pozyskiwanie, migracja, przetwarzanie danych, generalizacja danych przestrzennych, integracja danych i systemów i inne)

Czy i z jakich szkoleń z oprogramowania FME mogę skorzystać?

Globema, jako autoryzowany Partner Safe Software jest uprawniona do prowadzenia szkoleń i warsztatów z zakresu obsługi FME. Nasi certyfikowani eksperci prowadzą szkolenia standardowe – FME Form (na poziomie Basic oraz Advanced), FME Flow oraz szkolenia autorskie i szkolenia dedykowane dla poszczególnych branż, technologii, rodzajów wykorzystywanych danych. Szkolenia dedykowane przygotowywane są pod potrzeby uczestników, tak aby mogli jak najwięcej się nauczyć.

Ponadto w swojej ofercie mamy również kurs video – FME Desktop Basic e-learning, w którym poruszamy podstawowe oraz bardziej zaawansowane zagadnienia związane z integracją, konwersją, transformacją i walidacją danych przy pomocy FME.

Pełną ofertę naszych szkoleń oraz formularz kontaktowy znajdziesz w zakładce Usługi -> Szkolenia.

Przy jakiego rodzaju projektach mogę liczyć na Wasze wsparcie?

Ze względu na wieloletnie doświadczenie pracy w FME, nasi specjaliści mieli okazję realizować wiele projektów związanych m.in. z pozyskiwaniem, analizą, przetwarzaniem i integracją danych. Dlatego też świadczymy usługi tworzenia i optymalizacji skryptów związanych m.in. z:

  • Pozyskiwaniem danych z wielu źródeł, ich integracją i dalszym przetwarzaniem (m.in. dane GIS/CAD, rastry, dane tabelaryczne, bazy danych, systemy BI i in.)
  • Tworzeniem analiz geoprzestrzennych, np. wyznaczanie stref zasięgu, poszukiwanie potencjalnych miejsc pod ekspansję czy analiza wpływu danych socjodemograficznych
  • Integracją danych i systemów tj. BI, IoT, FSM, ERP, CRM i in., komunikacją z API, usługi WFS, WMS
  • Tworzeniem automatyzacji procesów wraz z optymalizacją
  • Walidacją danych – wykrywaniem błędów i ich naprawianiem

Pełna oferta dotycząca realizacji i wsparcia przy projektach jest dostępna na stronie nasze usługi.

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie?

Napisz do nas!