Indoor mapping a poprawa komfortu pasażerów samolotów

By Październik 21, 2019 Blog
fme_lotniska

Lotniska i porty lotnicze światowej klasy mogą osiągać skuteczność operacyjną i zwiększać jakość doświadczeń i komfortu pasażerów udostępniając mapowanie wnętrz (indoor mapping). W dalszej części artykułu przedstawiamy przykłady czterech lotnisk, które wprowadziły takie rozwiązania.  

Nawigacje wewnątrzbudynkowe oraz interaktywne mapy wnętrz stały się niezbędną technologia dla lotnisk każdego rozmiaru. Z perspektywy operacyjnej pozwala ono zarządzać infrastrukturą i majątkiem lotniska, a poprzez gromadzenie danych pochodzących z czujników zbierające informacje dotyczące ruchu pieszego wewnątrz lotniska, pozwala to na zrozumienie wykorzystywanej przestrzeni i znalezienie optymalnego miejsca na nowe sklepy – tak by maksymalizować zyski.

Poza wartością operacyjną, indoor mapping pomaga w olbrzymim stopniu poruszanie się po terenie lotniska, a co za tym idzie poprawia doświadczenie i komfort podróżujących. Poniżej opisaliśmy 4 lotniska nagrodzone w dziedzinie doświadczeń pasażerów i to jak indoor mapping przyczyniło się do zdobycia tych osiągnięć.

Vancouver: Interaktywne mapy online i mobilne.

Lotnisko Vancouver (YVR) zdobyło tytuł najlepszego lotniska w Ameryce Północnej w dziedzinie Customer Experience przyznawaną przez firmę SKYTRAX. Dzięki ich bezkonkurencyjności w tej kategorii udało im się zdobyć tę nagrodę od 8 lat z rzędu. Aby ułatwić pasażerom poruszanie się wewnątrz lotniska, wykorzystali oni platformę integracyjną FME do połączenia planów poszczególnych pięter lotniska z danymi o majątku, zasobach i infrastrukturze, otrzymując:

  • Bazę danych IMDF (Indoor Mapping Data Format) wspierającą Apple Mapps,
  • Dane dla dedykowanej aplikacji mobilnej lotniska w Vancouver,
  • Mapy analogowe, umieszczone na ulotkach, stanowiących mapy bazowe dla map interaktywnych dostępnych w aplikacji.
FME lotnisko

Pasażerowie mogą przemieszczać się po terenie lotniska używając interaktywnej mapy obsługiwanej przez FME. 

Port lotniczy w Vancouver było jednym z pierwszych lotnisk, które wprowadziło indoor mapping dla Apple Maps, łącząc to z tradycyjną mapą internetową dostępną w aplikacji mobilnej. Takie rozwiązanie daje pasażerom wiele opcji do korzystania z lotniska w sposób cyfrowy. FME jest wykorzystywane przy wielu etapach tego projektu. Między innymi do konwersji danych CAD-owych do GIS, transformacji danych GeoJSON i automatyzacji nocnych aktualizacji.  

Amsterdam : Rozszerzona rzeczywistość wskazująca drogę i nie tylko

Lotnisko w Amsterdamie (AMS) jest jednym z największych portów lotniczych w Europie, znane z wdrażania najnowocześniejszych technologii. Wykorzystując FME, stworzyli aplikację pozwalającą pasażerom na znalezienie trasy, umożliwiając nawigację po całym terenie lotniska. Ponadto aplikacja ta udostępnia dane mapowania wewnętrznego przez bibliotekę interfejsów API, np.. przez Apple Maps.  

FME lotnisko

AMS używa FME do wskazywania drogi pasażerom na wiele sposobów, między innymi rzeczywistość rozszerzoną.

Pierwszym krokiem dla lotniska w Amsterdamie było zbudowanie przepływu pracy przy pomocy FME do zintegrowania danych dotyczących personelu, infrastruktury i zasobów, tworząc jedną spójną i ujednoliconą bazę danych GIS.  Dzięki temu byli oni w stanie stworzyć nawigację wewnątrz lotniska i wiele więcej! 

Victoria, British Columbia: Konwersja danych mapowania wewnętrznego dla Apple Maps

Lotnisko w Victorii (YYJ) wprowadziło nawigację wewnątrz lotniska dla Apple Maps. Korzystając z FME, odczytują dane źródłowe przechowywane w bazach ESRI (ESRI Geodatabase), przekształcają je i oczyszczają, by stworzyć bazę danych IMDF. Po kontroli i walidacji danych przy użyciu FME (wykorzystując transformator IMDF Validator) są one przekazywane do Apple Maps.

FME lotnisko

Lotnisko YYJ przekonwertowało swoje plany wnętrz do bazy IMDF, co pozwala pasażerom nawigację przy pomocy Apple Maps.

Konwersja planów wnętrza i infrastruktury do IMDF to skomplikowany proces i wykonywanie go manualnie nie należy do przyjemnych, na szczęście FME potrafi zautomatyzować jego większą część.  

Denver: Interaktywna mapa online

Lotnisko w Denver (DEN) jest największym portem lotniczym w Ameryce Północnej pod względem zajmowanej powierzchni, więc stworzenie mapy dla całego portu lotniczego było dużym wyzwaniem. Dodatkowym utrudnieniem jest fakt, że informacje o budynkach i ich modele zmieniają się praktycznie codziennie z powodu ogromnej liczby aktywnych planów budowlanych i ciągłych remontów. Z tego względu mapa musiała byś stale aktualizowana, tak aby odzwierciedlała wszelkie zmiany.

Stworzyli oni aplikację DENmaps, która jest interaktywną mapą internetową, która pomaga zarówno pasażerom jak i obsłudze w poruszaniu się po tak ogromnym terenie, jednocześnie śledząc zasoby i wszelką infrastrukturę lotniska.

FME lotnisko

Pasażerowie i obsługa lotniska mogą zwiedzać lotnisko w Denver z pomocą DENmaps, bogatą interaktywną mapą wygenerowaną przy użyciu FME.

Jak zacząć?

Wraz z rozwojem portów lotniczych i wprowadzaniem przez nich nowych technologii do codziennych procesów, mapowanie wewnętrzne zaczyna zyskiwać na popularności. Wyznaczanie tras wewnątrz budynku, na tak dużych powierzchniach nie tylko pomaga pasażerom sprawniej docierać do celu, ale znacząco poprawia bezpieczeństwo, przepływ informacji na terenie lotniska a także zarządzanie infrastrukturą.

Niezależnie od tego czy zaimplantowana zostanie jedynie konwersja IMDF, bądź pełne wprowadzenie technologii nawigacji wewnątrzbudynkowej, niekiedy wspieranej przez rozszerzoną rzeczywistość, przyniesie to korzyść zarówno dla pasażerów i obsługi w postaci lepszej świadomości dotyczącej przestrzeni i infrastruktury lotniska.

Przedstawione powyżej przykłady wykorzystania FME pokazują jedynie fragment jego zastosowań i możliwości.

Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej, skontaktuj się z nami:  

Napisz do nas